Innovatie

Optimize®

Slimmer werken aan de hand van data zorgt voor een optimale efficiency binnen de facilitaire dienstverlening. Wij noemen dit Optimize®.

Een lagere bezetting van bedrijfspanden door de nieuwe manier van werken en strengere eisen vanuit werknemers door de krapte op de arbeidsmarkt; het zijn slechts twee van de vele uitdagingen waar Facility Managers momenteel mee te maken hebben. Innovatie is benodigd om in te kunnen spelen op deze veranderende behoeften binnen de keten.

Met input van diverse klanten, de TU Eindhoven en BINX Smartility hebben wij een systeem ontwikkeld dat op basis van data optimale facilitaire werkprocessen creëert. Dit leidt tot een duurzame inzet van mensen en middelen tegen een eerlijke prijs. Onnodige werkzaamheden worden voorkomen, wat resulteert in onder andere een effectievere uitvoering, een optimale kwaliteit en kostenbesparing. Zo zorgt Optimize® binnen de klantenportefeuille van ICS voor een gemiddelde tijdsbesparing van 5% tot 10%!

Optimize®

Wat is Optimize®?

Wij zijn niet het enige bedrijf dat zich bezighoudt met data-analyse en sensoring, maar wij pakken het wel anders aan. Ten eerste kijken wij naar gegevens waar ICS zelf eigenaar van is, zoals offertes, de keuringen die wij uitvoeren en planningen en roosters. Maar vervolgens gaan wij een stap verder. Zo gebruiken wij ook data die aanwezig zijn bij onze klanten. Denk aan gegevens uit toegangsbadges voor gebouwen, wifi-systemen, plansystemen voor vergaderzalen tot aan zelfs slimme handdoekautomaten en koffieautomaten toe. Ten derde maken wij gebruik van sensoren om volledig inzicht te krijgen in het gebouwgebruik.

Al deze data worden verzameld in ons data-warehouse. Door deze te analyseren ontdekken wij trends in de gebruiksintensiteit van ruimtes, assets en apparatuur. Op deze manier weten wij bijvoorbeeld wanneer het nodig is om een ruimte schoon te maken, een vergaderzaal klaar te zetten of een zeepdispenser bij te vullen én weten wij op welke plekken extra services nodig zijn. Op basis van onze voorspellingen geven wij onze facilitaire medewerkers een specifieke takenlijst, inclusief de meest efficiënte looproute, mee op zijn/haar telefoon of smartwatch. Zo zetten wij hen efficiënt in en behalen wij in minder tijd hetzelfde of zelfs een beter resultaat.

Optimize® bestaat uit een app voor de facilitaire medewerker, een business intelligence tool voor ons projectmanagement om het meest optimale takenpakket samen te stellen én een dashboard voor de klant wat zorgt voor inzicht in de uitgevoerde taken en de behaalde optimalisaties.

Optimize®

Onze visie

ICS gelooft dat een schone, prettige en gezonde werk- en leefomgeving mensen productiever en gelukkiger maakt. Door druk op het budget van de Facilitair Manager vraagt dit van ons om slimme, efficiënte en duurzame oplossingen te bedenken, waarbij we juist die dingen doen die leiden tot een hoge servicewaardering onder eindgebruikers. Om dit te realiseren, zetten wij zoveel mogelijk in op het gebruik van digitale data om onze diensten vorm te geven. Onze ambitie hierbij is om de beste hightech facilitaire dienstverlener van Nederland te worden. Overigens zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen. Want onze medewerkers zijn ons grootste kapitaal!

HIgh Tech Campus Eindhoven
In 2020-2021 met ketenpartners logistieke bewegingen op de Campus gereduceerd met 14,8%
BDO
In 18 maanden een stijging van 16,4% in klantbeleving gerealiseerd
Stedelijk College Eindhoven
Vanaf 1 juli 2021 gestart met resultaatgerichte schoonmaak o.b.v. 100+ sensoren in de nieuwbouw
+
Ons streven voor 2022:
Optimize® operationeel bij onze TOP 10 accounts
Swipe
Optimize®

Wat levert Optimize® op?

  • Een hoge waardering van facilitys onder uw personeel
  • Maatwerk dat dagelijks meebeweegt met de dynamiek in uw gebouw
  • Uw positie als interessante werkgever voor nieuwe medewerkers wordt versterkt
  • De dienstverlening is duurzamer met minder verspillingen tegen een aantrekkelijke prijs
  • Bij delen data in de facilitaire keten reikt optimalisatie verder dan de diensten van ICS alleen
  • Het biedt transparantie over optimalisaties via een app en/of managementrapportage
  • Gerealiseerde efficiency kan aangewend worden voor het uitvoeren van extra soft services
  • Het levert aantrekkelijkere brede taken op voor onze medewerkers