Wij zijn niet het enige bedrijf dat zich bezighoudt met data-analyse en sensoring, maar wij pakken het wel anders aan. Ten eerste kijken wij naar gegevens waar ICS zelf eigenaar van is, zoals offertes, de keuringen die wij uitvoeren en planningen en roosters. Maar vervolgens gaan wij een stap verder. Zo gebruiken wij ook data die aanwezig zijn bij onze klanten. Denk aan gegevens uit toegangsbadges voor gebouwen, wifi-systemen, plansystemen voor vergaderzalen tot aan zelfs slimme handdoekautomaten en koffieautomaten toe. Ten derde maken wij gebruik van sensoren om volledig inzicht te krijgen in het gebouwgebruik.
Al deze data worden verzameld in ons data-warehouse. Door deze te analyseren ontdekken wij trends in de gebruiksintensiteit van ruimtes, assets en apparatuur. Op deze manier weten wij bijvoorbeeld wanneer het nodig is om een ruimte schoon te maken, een vergaderzaal klaar te zetten of een zeepdispenser bij te vullen én weten wij op welke plekken extra services nodig zijn. Op basis van onze voorspellingen geven wij onze facilitaire medewerkers een specifieke takenlijst, inclusief de meest efficiënte looproute, mee op zijn/haar telefoon of smartwatch. Zo zetten wij hen efficiënt in en behalen wij in minder tijd hetzelfde of zelfs een beter resultaat.
Optimize® bestaat uit een app voor de facilitaire medewerker, een business intelligence tool voor ons projectmanagement om het meest optimale takenpakket samen te stellen én een dashboard voor de klant wat zorgt voor inzicht in de uitgevoerde taken en de behaalde optimalisaties.