ICS Groep zorgt er inmiddels ruim een jaar voor dat de bussen, kantoren en pauzeruimtes van vervoersbedrijf Keolis Nederland helemaal spic en span zijn. De samenwerking beleefde haar aftrap in januari 2020. We zijn in gesprek met Operationeel directeur Noord Abdullah Sari en Rayonmanager Regio Midden Hakan Akkar. Zij blikken periodiek terug, aan de hand van telkens een ander thema.

Inschrijven voor nieuwsbrief

Veiligheid heeft prioriteit één bij Keolis

Bussen rijklaar maken vraagt om heel veel meer dan ze alleen schoon opleveren. Zit een dienst van een buschauffeur erop, dan rijdt hij de bus naar de remise. Hakan: ‘Vanaf daar nemen wij het met een glimlach over. Natuurlijk maken we de bussen helemaal schoon, ze zijn bij ons in goede handen. Maar we doen meer. Tanken, koelvloeistof bijvullen, oliepeil checken. Als we klaar zijn, is de chauffeur en de reiziger verzekerd van een veilige en hygiënische bus. Daarna stallen we ‘m op een door Keolis aangegeven plaats’.

Hakan vervolgt: ‘Tijdens dit hele proces leggen we gemiddeld 100 meter af met iedere bus. Dat brengt soms risico’s met zich mee. Beeld je maar eens in: het indraaien van de bus als je de wasstraat inrijdt. Dat vraagt om exact de juiste manoeuvre, je moet precies weten wanneer je indraait. Dat kan niet even een paar seconden later; dan zit je als je pech hebt zomaar ineens tegen een muur. In het begin van het contract kwam dat soort schades helaas weleens voor. Erg vervelend natuurlijk, maar daar leren we als team van’.

Abdullah vult aan: ‘De afgelopen zeven, acht maanden is het erg goed gegaan. Nu komt een schadegeval misschien nog eens per kwartaal voor. Natuurlijk is dat een leerproces. Door training on the job, we leren in de praktijk. Maar ook doordat Hakan regelmatig aanwezig is om het team te coachen en in het proces meekijkt naar hoe het team omgaat met veiligheid. En door te benadrukken hoe belangrijk het is om geconcentreerd en uitgerust aan het werk te zijn, omdat een fout altijd op de loer ligt. Bij een schade gaat het overigens niet alleen om het materiële, het gaat ook zeker om de persoonlijke veiligheid. Uiteraard wil ik dat iedereen na het werk weer gezond naar huis gaat.’

Hakan: ‘Bij Keolis begonnen we met een compleet nieuw team van medewerkers, zo’n dertig in totaal. Alles was nieuw. Plus, dit soort werk vraagt best wat van je. Proactiviteit, flexibiliteit, goed kunnen signaleren. ’s Nachts willen werken. We hebben daarom 10 gouden regels opgesteld. Je telefoon gebruiken tijdens je werk is bijvoorbeeld echt uit den boze. Want zonder telefoon ben je gewoonweg meer gefocust op je werk. Andere voorbeelden zijn stapvoets rijden, het altijd aftekenen van een checklist met gedane taken en, heel belangrijk, altijd dragen van reflecterende ICS-werkkleding. Onze gouden regels zijn tot stand gekomen in samenwerking met het team. Zo zorg je samen voor veiligheid. Met controles, steekproeven en het terug laten komen tijdens teamoverleg zorgen we ervoor dat die regels ons fundament niet alleen zijn maar dat ook blíjven!’

Diverse locaties in Nederland

Op een zestal locaties verzorgt ICS Groep het rijklaar- en schoonmaakproces van bussen en reiniging van kantoren en pauzeruimtes voor busmaatschappij Keolis Nederland. ICS Groep is actief op de Keolis-locaties Almere Haven, Almere Buiten, Montfoort, Amersfoort, Bunnik en Mijdrecht.

Wie is Keolis?

Keolis Nederland, aanbieder van openbaar vervoer per bus en trein in Midden- en Oost-Nederland, zocht een schoonmaakpartner die voldoet aan de eisen die het vervoersbedrijf ook aan zichzelf stelt. In ICS Groep vond de busmaatschappij de juiste partner. Bij beide staan sociaal en verantwoord ondernemen en proces- en kwaliteitsborging hoog in het vaandel. Op 1 januari 2020 ging de samenwerking van start.

Lees ook: Samenwerking busmaatschappij Keolis en ICS – Schoonmaakbedrijf ICS Groep

<< Terug naar nieuws