Big data in de schoonmaak?!

Blog: Het is algemeen bekend: de schoonmaakbranche wordt gezien als stoffig en reactief. De opmerking 'de microvezeldoek is de laatste innovatie' passeert vaak de revue. Hoe kunnen we innovaties stimuleren?

Big data in de schoonmaak?!

Dan moeten we eerst weten waar behoefte aan is, op de werkvloer of binnen andere bedrijfsprocessen. Het gesprek voeren met alle lagen binnen de organisatie. Een aantal keer per jaar ga ik ‘op de koffie’ bij de schoonmaakmedewerkers en vraag ze wat ze anders zouden doen als ze een dag ‘mij’ zouden zijn. En waar ze op de werkvloer tegenaan lopen. Iedere keer weer een eyeopener wat er allemaal speelt en wat er beter kan.

Die gesprekken blijf ik voeren. Maar mijn uitgangspunt is ‘meten = weten’. Wat kunnen we binnen de schoonmaakbranche met big data? We kunnen op onderbuikgevoel van alles bedenken en doorvoeren, maar als we het onderbouwen met data kunnen we er niet omheen. Door de input en output aan de hand van data te analyseren, maken we ons werk transparant. Voor onze medewerkers, klanten én leveranciers.

Big data is een modewoord aan het worden, dus concreet: waar gaan we mee beginnen? Binnen ons Continuous Improvement Team (CIT) voeren we deze discussie. Onze eerste stap: we nemen een aantal bedrijfsprocessen onder de loep en passen de managementprincipes van Lean toe. Zo starten we nog dit kwartaal met een pilot over het meten van de productiviteit, inzet en onderhoud van onze veeg- en scrobzuigmachines. Aan de hand van de data kunnen we investeringen beter onderbouwen (staat er ergens nog een machine die niet of nauwelijks wordt ingezet?), weten we altijd waar onze machines zijn (wordt de machine verplaatst, dan wordt er automatisch een melding ontvangen) en is de databank met alle informatie up-to-date en transparant.

Laat vooropstaan dat we met big data niet willen bezuinigen op de inzet van onze medewerkers, maar juist inzetten op efficiënter werken én elimineren van verspillingen, wachttijd én faalkosten. Dit alles met als doel het verhogen van klanttevredenheid en het verlagen van integrale kosten.

Bart van der Sluijs
Algemeen directeur
ICS Groep b.v.

<< Terug naar verhalen