Nieuwsbericht

Werkplek van: Bibi Silva

Bibi Silva is na haar scheiding in de schoonmaak gestart. “Ik moest een extra centje gaan verdienen, heb mezelf ontplooid en wil nu niet meer anders.”

Van kapper tot assistent rayonmanager. Dat vraagt om een toelichting…

“Mijn naam is Bibi Silva en ben trotse moeder van Shanon (24) en Jeremy (22). Ik kom uit een echte kappersfamilie. Ik kwam op een punt in mijn leven dat ik een extra inkomen nodig had. Na veel solliciteren kwam ik via het werk van mijn kinderen aan mijn baan in de schoonmaak. Mijn leidinggevende destijds zei: ‘Mevrouw Silva, omdat uw kinderen zo goed werken heb ik alle vertrouwen in u.’ Dat was heel bijzonder. In het begin was het wennen. Het was een totaal andere wereld dan de kapperswereld. Ik was de enige schoonmaakster op een groot kantoorpand. Maar de medewerkers waardeerden me gelukkig en hielpen me waar nodig.”

Helpende hand

Bibi wist al snel dat ze zichzelf graag wilde ontplooien. “Ik ben erg gelovig en heb vaak de hulp van God gevraagd. Ongeveer 6 jaar geleden had ik een droom, die ik graag met jullie wil delen. In die droom stond ik in een kantoorruimte. Ik droeg een zwarte blouse en een nette grijze broek en was iets aan het ondertekenen. Daarna werd ik wakker. Ik was op dat moment schoonmaakster en snapte niet wat die droom betekende. Maar 6 jaar later kwam het antwoord. We hadden een bespreking op ons kantoor in Loosdrecht. De bel ging en er werd een pakketje geleverd, waar ik voor moest tekenen. En weet je wat ik aan had? Een zwarte blouse en een nette grijze broek. Ik zat plots in mijn droom. Een heel gek gevoel, maar ik was zo blij dat ik de bevestiging kreeg dat ik de juiste keuze heb gemaakt om bij ICS te gaan werken.”

Werk je zelf ook nog mee op de werkvloer?

“Ja, ik pak zelf ook nog regelmatig een poetsdoek. Enerzijds om de medewerkers extra instructies te geven en anderzijds omdat ik het belangrijk vind. Dan weet ik hoe de schoonmaakmedewerkers ervaren en kan ik ook beter leidinggeven. Daarnaast zorg ik voor instructiefilmpjes, zodat ik goed aan de medewerkers kan uitleggen hoe ze iets moeten doen. Op dit moment volg ik een opleiding voor vloeronderhoud. Ook hier maak ik filmpjes van, zodat ik mijn kennis weer door kan geven aan de medewerkers.”

Heb je tot slot nog tips voor je collega’s en relaties?

“Zorg altijd voor een goede basis. Hiermee bedoel ik: bereid je altijd goed voor. We hebben allemaal gebrek aan tijd, maar een goede basis is belangrijk. We moeten bouwen op steen en niet op zand. Ik doe dat door iedere ochtend rustig te kijken wat er op de planning staat. Pas nadat ik de afspraken, controles of bezoeken goed heb voorbereid ga ik op pad. Het geeft me rust en een goed gevoel. En het heeft me al veel gebracht.”

Over vijf jaar…

“…wil ik heel graag rayonmanager zijn. De eerste stap heb ik gemaakt. Ik voer beide banen met veel plezier uit en krijg ik veel energie van.”