Tijdens een online event werden op donderdag 3 december de winnaars van de Golden Services Awards 2020 bekendgemaakt. ICS Groep is ambassadeur van de Golden Services Awards en blikt terug op een succesvolle dag.

Inschrijven voor nieuwsbrief

Terugblik Golden Service Awards 2020

Het perfecte moment’ voor ambassadeurschap

‘Het is nu wel duidelijk dat schoonmaak ertoe doet. Zonder staat alles stil.’ Woorden die, in het licht van afgelopen jaar, misschien nooit méér waar waren. Dit is een zin van begin december, aan het begin van de digitale prijsuitreiking van de Golden Service Awards.

Schoonmaken is een belangrijk vak in een extreme tijd, benadrukte voorzitter van brancheorganisatie Schoonmakend Nederland (voorheen OSB) Piet Adema. Ook ziekte, verlies en sterktewensen, voor wie dan ook het mocht zijn overkomen, blijven niet onbenoemd in het pleidooi voor erkenning van een vak in een zwaar jaar. Sterker nog: het zijn de thema’s die als allereerste volop ruimte krijgen. De aftrap van het grootste feestje binnen de schoonmaaksector begint zodoende, ook zonder toost, met een op het eerste gezicht wat bittere afdronk. Maar wel een met de ernst die onlosmakelijk verbonden is met een beroepsgroep waarvoor opeens oog lijkt te zijn. En zo tekende zich toch iets moois af. Een namiddag was het van misschien wel langverwachte superlatieven, van een hart onder de riem voor de branche. Van ‘alle hulde voor onze helden’ naar het doel van ‘de schoonmaakmedewerker uit het duister’, zoals je verwachten mag van ‘de Oscars voor de schoonmaak’. Een viering van het vak. In een jaar waarin er nooit een betere reden was om ambassadeur te zijn.

Schoonmaak verdient podium

Financieel directeur van ICS Groep Haico Klerks noemde het ‘een bijzonder jaar, waarbij de schoonmaakmedewerker extreem op de kaart is komen te staan’. En dat zou altijd zo moeten zijn. ‘Schoonmaak is een vak. Ze mogen gezien worden en verdienen het op een podium te staan’, beantwoordde het directielid de vraag op het waarom van ICS’ ambassadeurschap van de Golden Service Awards. ‘En dit is daarvoor het perfecte moment.’

Compliment

De Golden Service Awards spelen op het vlak van zichtbaarheid inderdaad een belangrijke rol, vindt Anita van den Akker van het schoonmaakteam van orthopedisch centrum Kliniek ViaSana in Mill, waar ze al zo’n acht jaar werkt. ‘Schoonmaak speelt zich al zo vaak af op de achtergrond’, motiveert de Rayonleidster die aansturing geeft aan een team van negentien schoonmaakprofessionals. ‘En het is geweldig als je zo’n groot compliment krijgt’, verwijst ze naar de nominatie van de vijf beste teams waartoe ze de hare mag rekenen. De uitreiking vanuit het congrescentrum van de Eindhovense fabrikant van schoonmaakmachines i-team Global beleefde ze met haar team verdeeld in tweeën, op ‘gepaste afstand’ vanuit ViaSana. Enerzijds vanuit de kantine, het andere deel van het team vanuit het directiekantoor.

Apetrots

‘Als wij niet komen schoonmaken, zou ViaSana niet open kunnen blijven. Kortom, we wéten wel dat we gewaardeerd worden, maar het is fijn om het te horen.’ Hoewel team ViaSana het team Stichting Zorgcombinatie Marga Klompé als Schoonmaakteam van het Jaar voor zich moest dulden, is ze zeker niet minder ‘apetrots’. Dat begon al bij een bezoek aan het bewegingscentrum in Mill door een Golden Service Awards-jurylid, begin november. Eerst een gesprek met het hele schoonmaakteam, daarna een rondleiding door Anita. ‘We werken op een plek waar we sowieso heel erg gewaardeerd worden. Maar ik werd er toen weer emotioneel van – dat ze zó blij met ons zijn.’

Nummer één

Anita’s team van negentien is, zo beschrijft ze, ‘gemêleerd’. De oudste is 63, de jongste 18. Voor de één betekent het vast werk, voor de ander een bijbaan. ‘Supertrots ben ik op ze. Ze gaan er iedere dag voor, pakken alles op. We staan altijd voor elkaar klaar, in goede en slechte tijden. En nu ook in deze pittige coronatijd. Niemand deinst ergens voor terug.’ Want afgelopen jaar zag er, naast de hectiek rondom een verbouwing bij ViaSana, heel anders dan alle andere uit. Corona vroeg bijvoorbeeld om ieder uur een extra contactpuntenronde, waarin onder andere trapleuningen en deurklinken extra desinfectie-aandacht krijgen. ‘We hebben onszelf volgens mij erg goed aan de situatie aangepast. Maar het kwam er wel allemaal extra bij, bovenop het werk dat we normaal doen. Het team heeft daar nooit over geklaagd. Na de uitreiking werden we gefeliciteerd door cliënten, assistenten en artsen. En van de ViaSana-directie kregen we, gelijk na het hoge woord, een bloemetje vergezeld met de woorden: “Voor ons zijn jullie nummer één.”’

Frontlinie

Een online event was het dus dit keer, mét hier en daar een enkel vlinderdasje maar zonder bubbels. Een bescheiden én grootse lofzang tegelijk. Getuige het aantal inschrijvingen, bijvoorbeeld, dat hoger lag dan bij voorgaande edities. Een blijk van waardering, wat betreft jurylid Albert-Jan Hoefnagels; van erkenning van een branche opererend in de frontlinie. Die waardering, van ‘onze schoonmaakhelden die alles draaiende houden’, mag niet meer overgaan, klonk het concluderend. In één keer is duidelijk hoe belangrijk hygiëne is, het gaat weer om de kern, onderstreepte Jacco Vonhof, voorzitter van ondernemersorganisatie MKB-Nederland. In een jaar waarin schoon opeens niet meer zo voor zich spreekt. Het jaar van de schoonmaakmedewerker uit de luwte.

 

<< Terug naar nieuws