Hoe kijkt ICS Groep terug op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en – voor zover mogelijk – over de toekomst.

Inschrijven voor nieuwsbrief

ICS Groep over het afgelopen jaar en de verwachting voor 2020 en verder

Service Management vraagt de directie van ICS Groep over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar. Met het marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. 

Hoe kijken jullie terug op 2019?

Van der Sluijs: “2019 was voor ons een mooi jaar. We zijn als ICS wederom in omzet en resultaat gegroeid. Daarnaast voor het 2e jaar op rij Beste schoonmaakbedrijf van Nederland volgens de MT1000. De groeiambitie in de zorg hebben we kunnen realiseren. We verwachten daar meer van in de toekomst. Ook intern zijn er belangrijke stappen gezet. We hebben ons continuous improvement team uitgebreid en hebben ons continue verbeterprogramma nog beter geborgd in de organisatie.”

Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?

Vlemmix: “De lonen stijgen veel harder dan de tarieven. Hierdoor staan de marges enorm onder druk. Het antwoord is om meer omzet en dus een hogere meer brutomarge te boeken en lagere indirecte kosten te maken. Dat is de manier om een gezonde marge te behouden. De grote schoonmaakbedrijven worden door overnames steeds groter en de kleinere schoonmaakbedrijven krijgen het steeds zwaarder. ICS zet ook in op groei zorgt dat de ‘achterdeur dicht blijft’. Een cultuur van continu verbeteren op alle niveaus in de organisatie en ketensamenwerking zijn de belangrijkste thema’s voor de komende drie jaar.”

Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

Van der Sluijs: “We zien de toekomst positief in. Onze ambitie is om niet de grootste maar wel de beste te worden. Onze verwachting is dat we in vier jaar tijd naar 70 miljoen euro omzet kunnen groeien. Deels autonoom, deels door overnames. Per 1 januari 2021 gaan we live met het Afas-ERP-systeem. Hierdoor kunnen we nog korter op de bal spelen en onze opdrachtgevers en medewerkers nog beter ontzorgen.”

Lees hier het hele artikel.

 

 

 

 

<< Terug naar nieuws