ICS gelooft in het gebruik van big data en is al een heel eind op weg om op basis van beschikbare data nieuwe serviceconcepten te ontwikkelen.

Inschrijven voor nieuwsbrief

Efficiënte dienstverlening met data

Binnen ICS zijn al veel gegevens beschikbaar uit calculaties, planningen, roostering en evaluaties. Maar ook onze klanten hebben waardevolle data tot hun beschikking, denk aan: toegangspoortjes bij NS waardoor we inzicht krijgen in de reizigersaantallen, roosters en planningsystemen op scholen waardoor we inzicht krijgen in toeloop van studenten, op de High Tech Campus is de beweging van bezoekers door het gebruik van toegangsbadges inzichtelijk etc. 

Deze data bundelen wij in een data-warehouse. Vervolgens onderzoeken we wat ontbreekt om onze dienstverlening daadwerkelijk op maat aan te passen. We kunnen deze data, aanvullen met gegevens van bewegingssensoren in vergaderlocaties of verbruikscijfers van sanitaire supplies om de intensiteit van het toiletgebruik vast te stellen. Op basis van deze diversiteit aan data kunnen wij her vervuiling voorspellen en schoonmaakhandelingen afstemmen op het ruimtegebruik, creëren we efficiënte looproutes, breiden we het taken uit met andere soft services en wordt verplaatsing van mankracht en gebruik van schoonmaakmiddelen geminimaliseerd.

Op basis van artificial intelligence kunnen we dit proces continu updaten en voeden. Ons data-warehouse is transparant en ook beschikbaar voor andere partners en van onze klant. Zo werken we aan een integrale oplossing en profiteert de gehele facilitaire keten zodat we onze gezamenlijke klant optimaal kunnen bedienen.

NS en ProRail van start met datadriven schoonmaak

Sturen op reinheid, doen wat nodig is, datagericht werken en vakmanschap. Dit zijn de kernelementen van het project ‘Smart Toilets’ dat NS en ProRail zijn gestart, met als uiteindelijk doel meer grip te krijgen op de kwaliteit, hygiëne (Covid-19) en kosten van het schoonmaakproces op de stations.

Wilco van Unen (NS Stations) en Erik Diks (ProRail) vertellen over de achtergronden en delen hun visie. Erik Diks: ‘Ik denk dat datagestuurd schoonmaken de bijl aan de wortel van traditionele schoonmaakcontracten is’.

Meer lezen in het volledige artikel geschreven door: Gerard Dessing, hoofdredacteur Facto.

<< Terug naar nieuws