Blog: Concurreren of samenwerken waar het kan?

Hoe worden we een aantrekkelijke branche waar talent graag komt en blijft werken? En wat is nodig om gezamenlijk deze uitdaging aan te gaan? Lees de blog van Bart van der Sluijs.

Blog: Concurreren of samenwerken waar het kan?

Cowboys, prijsduikers, concurrentiedruk en kopen van extra omzet. Deze begrippen werden in het verleden vaak aan de schoonmaakbranche gekoppeld. Gelukkig is er de laatste jaren een grote slag gemaakt door de branche om van dit negatieve imago af te komen. Campagnes in de (vak)media, een Code Verantwoordelijk Marktgedrag en opdrachtgevers die de waarde van schoonmaak en schoonmaakmedewerkers steeds hoger inschatten. Een mooie vooruitgang. Toch blijven we ons bij ICS altijd de vraag stellen: What’s next?

Samenwerken?!

Op 27 november was ICS aanwezig op de branchebijeenkomst ‘Krapte op de arbeidsmarkt’, georganiseerd door Atir en HTC Advies. Onder andere afgevaardigden van vooraanstaande bedrijven als Young Capital en Action spraken op deze bijeenkomst. Een terugkerende vraag van deze ‘niet ingewijden’ in de schoonmaak en cateringbranche was: in hoeverre werken jullie als schoonmaakbedrijven of cateraars samen?

Concrete antwoorden op het gebied van schoonmaak waren: “we nemen elkaars personeel over bij contractwisselingen (artikel 38 cao)” of “bij het faillissement van V&D in 2016 hebben we onze concurrent vrijwillig geholpen om schoonmaakmedewerkers te ‘verdelen’ over onze organisaties”. Wat ICS betreft logisch (artikel 38 cao) en een initiatief waar je vooral zelf beter van wordt (V&D). Natuurlijk begrijpen we dat we allemaal commerciële bedrijven zijn met hun eigen doelstellingen. Maar wat ons betreft is dat geen excuus om de samenwerking niet te zoeken.

Samen schoonmaken

Neem Fontys Hogescholen. Een prachtvoorbeeld van een samenwerking die zowel door ons als door de opdrachtgever als uniek, prettig en vriendschappelijk wordt ervaren. Hectas en ICS maken sinds 5 jaar schoon op de locaties van de Fontys Hogescholen.

Samen met Hectas en andere facilitaire leveranciers leren we van elkaars sterke punten met als doel de dienstverlening richting Fontys naar het hoogst mogelijke plan te trekken. Een concreet voorbeeld is de door studenten ontwikkelde FONS-campagne, waaraan alle facilitaire leveranciers hebben bijgedragen. Het doel van FONS: van Fontys de fijnste en schoonste leer- en werkomgeving van Nederland te maken, zodat studenten en medewerkers beter kunnen presteren in hun schone leer- en werkomgeving.

Wat ICS betreft is het bovenstaande voorbeeld de norm voor de komende jaren: leren van elkaar en verdere samenwerking zoeken op bijvoorbeeld personeel vlak. That’s what’s next!

 

Bart van der Sluijs
Algemeen directeur
ICS Groep b.v.

<< Terug naar verhalen