De wereld van ICS

Terugblikken op 2020 met Romy Waterman

We naderen het einde van een bewogen jaar, waar een ieders geduld op de proef is gesteld. We werden beperkt in ons doen en laten, hebben op een nieuwe manier moeten leren samenwerken en vanuit verschillende belangen zaken moeten redeneren. Als ik voor mezelf spreek, dan ben ik enorm trots op al mijn collega’s, opdrachtgevers en partners. Voor het team van ICS was het letterlijk ‘alle hens aan dek’. Het was niet altijd ‘leuk’, maar we zijn er samen vol voor gegaan om te kunnen blijven leveren en zorgen voor onze medewerkers op locatie. Maar ook samen met onze opdrachtgevers en partners, waarmee we een volwassen en open dialoog hebben kunnen voeren over de gevolgen van Covid-19. Dat getuigt van duurzame relaties waar ik alleen maar heel trots op ben!

Schoonmaak kwam in een stroomversnelling

Veel branches zijn door de pandemie nagenoeg stil komen te liggen, terwijl de schoonmaak juist in een stroomversnelling terecht kwam. Onze diensten zijn, nu meer dan ooit, van essentieel belang. Dat werd ook erkend tijdens de uitreiking van de Golden Service Awards, waar de nominatie voor beste schoonmaakteam voor onze medewerkers bij Viasana de kers op de taart was. En natuurlijk heeft ICS ook de nadelige gevolgen gevoeld van het virus. Zo hebben wij bij diverse opdrachtgevers onze dienstverlening tijdelijk gestopt of ingekrompen.

Derde jubileum Continuous Improvement Team (CIT)

Maar dat heeft ons uitgedaagd om creatief en ondernemend nieuwe kansen te signaleren en met beide handen beet te pakken. En dat heeft erin geresulteerd dat 2020 ICS ook heel veel positieve dingen heeft gebracht. Het was het jaar waarin ons Continuous Improvement Team (CIT) alweer haar derde jubileum vierde. Met dit team zijn we continu bezig met het optimaliseren van processen en het elimineren van faalkosten. Uitgangspunt hierbij zijn altijd een of meer van onze drie pijlers; 1) verhogen klanttevredenheid, 2) verhogen medewerkerstevredenheid en 3) verlagen integrale kosten. Het team identificeert verbetermogelijkheden en ontwikkelt creatieve concepten en innovaties.  Met deze wijze borgen wij continuïteit van ons mooie bedrijf en dagen wij onze mensen uit om elke dag een stapje beter te worden.

Als team zijn we het afgelopen jaar een stuk volwassener geworden en dat zie je terug in de succesvolle  projecten die we hebben gedaan. Een aantal cijfers uit 2020 op een rijtje:

  • Er zijn in totaal 25 CIT projecten behandeld die bijdragen aan onze drie pijlers. Daarvan is 80% succesvol afgerond en geïmplementeerd.
  • Er zijn 19 Business Cases uitgewerkt die verbeteringen en vernieuwingen in de markt weerspiegelen. Daarvan is 70% succesvol afgerond en 30% krijgt een vervolg in 2021.
  • Er zijn 9 nieuwe concepten uitgewerkt, waarvan 100% succesvol is doorgevoerd.

Het leuke van deze mooie resultaten is dat ze aantonen dat ‘de beste willen zijn’ écht in ons DNA zit. Ook in deze rare tijden durven wij te investeren en zetten wij uitdagingen om in kansen. Concrete voorbeelden hiervan zijn de overgang van Nocore naar AFAS, het uitrollen van nieuwe cateringconcepten, invulling geven aan datagedreven schoonmaken met ons Smart Planning Smart Cleaning project, ons nieuwe duurzaamheidsbeleid ‘A better tomorrow starts today’, onze nieuwe bedrijfspositionering en alles wat daarbij komt kijken, onze eigen werknemers-app, robotica enzovoorts. Met onze ondernemende en creatieve aanpak maken wij onze merkbelofte ‘Samen elke dag beter’ dan ook meer dan waar!

“Het leuke van deze mooie resultaten is dat ze aantonen dat ‘de beste willen zijn’ écht in ons DNA zit. Met onze ondernemende en creatieve aanpak maken wij onze merkbelofte ‘Samen elke dag beter’ dan ook meer dan waar!”
Romy Waterman
Manager business development & large accounts

We gaan in 2021 (nog) meer het veld in

Maar ook het CIT ontwikkelt zichzelf continu door. Zo gaan we, om nog meer draagvlak te creëren, in 2021 (nog) meer het veld in, zowel bij klanten als bij onze mensen op de werkvloer. Denk hierbij aan creatieve brown paper sessies om het proces kritisch te analyseren, inspirerende scrumsessies om zo goed mogelijk aan te sluiten op de wensen van onze klant en eindgebruiker, brainstormbijeenkomsten over optimalisering van onze dienstverlening en het samen op zoek gaan naar verspillingen om die te elimineren; bij ons en bij onze opdrachtgevers!

Vanuit die gedachten mag ik in 2021 leiding gaan geven aan onze werkmaatschappij ICS Consultancy & Facility Management. Bij Consultancy richten we ons op ontwikkeling en implementatie van nieuwe concepten, zorgen we altijd voor extra waardecreatie en sturen we op het proces. Vanuit Facility Management richten we ons op het beheren, adviseren en regie voeren over alle facilitaire soft services bij onze opdrachtgevers.

Mijn doel?  Met ICS in 2025 een merk zijn dat bekend staat om haar slagvaardige vernieuwende aanpak en concepten op het gebied van facilitaire dienstverlening.

 

Bent u geïnteresseerd? Bel of mail mij gerust en dan kom ik vrijblijvend langs voor een gesprek.

Romy Waterman
Manager business development & large accounts
ICS Groep b.v.