Nieuwsbericht

Opleidingstraject ‘Verbetering digitale vaardigheden’ in samenwerking met De Achthonderd

Vanuit De Achthonderd, een samenwerkingsverband tussen verschillende opleiders, werkgevers en ondernemersplatformen, ontvingen wij de vraag om deel te nemen aan een nieuwe pilot voor het verbeteren van digitale vaardigheden onder personeel. Hier stonden wij natuurlijk erg positief tegenover.  Als werkgever vinden wij de ontwikkeling van onze medewerkers een belangrijk aspect, waar wij dan ook graag aan bijdragen.

Uitvoering en inhoud

Hélène Rooijackers en Ester Liebregts, docenten bij ‘Summa en Bedrijf’ en ‘Taalkracht’, ontwikkelden een lesprogramma, gebaseerd op het verbeteren van digitale vaardigheden onder onze ICS collega’s. De twee dames geven al jaren Nederlandse les aan volwassenen en hebben daarnaast ruime ervaring in het verzorgen van lessen in digitale- en rekenvaardigheden.

Zowel de ontwikkeling als uitvoering van het traject, lag in handen van beide docenten, maar werd gevoed door de wensen van onze medewerkers. Om de leerbehoeften te achterhalen en er zo voor te zorgen dat de lesstof relevant was, voerden docenten vooraf individuele gesprekken met de cursisten.

Tijdens de cursus werden onderwerpen als internetveiligheid en het gebruik van Word, e-mail en apps behandeld. Daarnaast werden de specifieke programma’s die ICS gebruikt, zoals AFAS en ORTEC, ook behandeld.

Naast het lesgeven, coachten zij de cursisten bij het toepassen van digitale vaardigheden en stimuleerden zij hun persoonlijke groei. “Door de lessen krijgen de cursisten meer informatie over digitale toepassingen en kunnen ze deze gebruiken in de praktijk, wat hun zelfvertrouwen vergroot.”, aldus Liebregts.

Deelnemers en evaluatie

Deelnemer Sandra Lieberwirth, meewerkend voorvrouw bij ICS, geeft aan dat de dames echt heel goed weten waar zij het over hebben. “Wanneer er een vraag in je opkwam, werd deze binnen de kortste keren al beantwoord. Nog voordat je de vraag zelf kon stellen. Het programma zat heel goed in elkaar.” aldus Sandra.

Ook volgens de docenten verliep het traject, dat als pilot wordt beschouwd, zeer succesvol. Toch zagen zij ook ruimte voor verbetering. “We hebben geleerd dat het belangrijk is dat de verwachtingen en lesdoelen aan de voorkant helder zijn en dat er voldoende tijd en ruimte is voor zinvolle invulling van de lessen.”, vertelt Rooijackers. ‘’Daarnaast is samenwerking  met en het tijdig beschikbaar stellen van laptops en werkruimte door de werkgever erg belangrijk. Dat was verliep bij ICS gelukkig allemaal heel soepel.’’ Ook cursist Sandra noemde meer focus op de programma’s die binnen ICS gebruikt worden als verbeterpunt.

Het enthousiasme van de cursisten en de succesvolle samenwerking met ICS, hebben ervoor gezorgd dat Rooijackers en Liebregts positief terugkijken op dit traject. Ze staan dan ook open voor nieuwe trajecten, met als doel om nog meer medewerkers te helpen in de (verdere) ontwikkeling van hun digitale vaardigheden.

“We hebben genoten van dit traject en kijken ernaar uit om in de toekomst nog meer mensen te helpen met hun digitale ontwikkeling,” concluderen de docenten.

Wij als ICS sluiten ons aan bij deze gedachte en hopen dat in de toekomst meer van onze medewerkers met vertrouwen in hun digitale vaardigheden door het leven kunnen gaan. Zo gaan we voor ‘Samen elke dag beter’.