Nieuwsbericht

Inzet data voor optimaliseren dienstverlening NS Stations

Het gebruik van data is niet meer weg te denken uit de facilitaire dienstverlening van ICS. Of dit nu gegevens zijn die onze klant zelf voorhanden heeft, of die ICS verzamelt aan de hand van bijvoorbeeld toegangssystemen, kassaregistraties of eigen geplaatste sensoren in toiletten om het ruimtegebruik te meten. Het biedt ons inzicht in waar we het hardste nodig zijn en we voorkomen verspilling in bijvoorbeeld looptijden, materiaalgebruik of autokilometers. Daarmee draagt het naast efficiency ook bij aan een duurzamere aanpak van onze services.

Data verzamelen bij NS stations

In juni dit jaar is ICS gestart met het gebruik van NFC tags bij NS station Eindhoven Centraal. Het wordt in het dagelijkse leven al voor diverse toepassingen gebruikt; een van de bekendste is contactloos betalen. We plaatsten de tags aan de binnenzijde van alle restafvalbakken op de perrons. Deze zijn voorzien van een kleine microchip waarmee op een veilige manier draadloos data uitgewisseld kan worden. Tijdens de dagelijkse ronde controleren de medewerkers de prullenbakken en wanneer ze geleegd moet worden, wordt ook de tag gescand. Wanneer leging niet benodigd is, vervolgt de medewerker zijn route zonder te scannen. Op deze manier brengen wij in kaart wat de optimale frequentie is om iedere prullenbak te legen.

Efficiëntere werkprocessen

Het verzamelen van deze data heeft gezorgd voor interessante inzichten. Zo zijn er prullenbakken die slechts enkele keren per maand geleegd behoeven te worden, maar ook die meerdere keren per dag aan de beurt moeten komen. Hierbij is tevens een duidelijk verband vastgesteld tussen de locatie van de prullenbak en de benodigde leegfrequentie. Zo zijn degene, die niet vaak geleegd dienen te worden, over het algemeen meer aan de uiteindes van de perrons te vinden. Dit zijn de prullenbakken waarvoor de reiziger, maar ook de schoonmaakmedewerker een grotere afstand af dient te leggen. Dit klinkt logisch, maar nog niet eerder werd dit vermoeden onderbouwd met feitelijke data. Door de leegfrequenties aan te passen, kunnen we een optimale looproute plannen voor onze medewerkers. Hierdoor ontstaat ruimte voor het realiseren van besparingen voor NS Stations of om onze aandacht te verleggen naar die delen van het station waar onze inzet het hardste nodig is. Door de nieuwe looproutes te implementeren op station Eindhoven Centraal is er maandelijks een besparing van meer dan 30% gerealiseerd en worden tóch alle prullenbakken tijdig geleegd.

Uitbreiding naar andere stations

Na het succes van dit project in Eindhoven zijn we nu gestart met het implementeren van deze werkwijze in Den Bosch. Dit station beschikt, net als Eindhoven Centraal, ook over relatief lange perrons, waardoor het slim gebruikmaken van data ook hier naar verwachting uiterst effectief zal zijn.