Nieuwsbericht

Eerste basisscholen van start met A Better Tomorrow Kids

De afgelopen maanden ontwikkelde ICS Groep een complete leermethode voor het basisonderwijs: A Better Tomorrow Kids. Het programma staat volledig in het teken van duurzaamheid. Bij de ontwikkeling van de methode werd een divers team van professionals, werkzaam op het gebied van duurzaamheid, onderwijs, psychologie en IT, betrokken. Vrijdag 8 oktober, op De Dag van de Duurzaamheid, ging het nieuwe lesprogramma bij de eerste basisscholen officieel van start middels een leerzame kick-off.

Interactief en informatief

De basisscholen De Heydonck en De Zevensprong uit Best zijn de eerste twee scholen die de leermethode gaan toepassen in hun lesprogramma. De leerlingen en leerkrachten namen vandaag deel aan de kick-off. De aftrap bestond uit een interactieve workshop voor de leerlingen en een informatieve bijeenkomst voor de leerkrachten. Na een avontuurlijk verhaal over zonnetorens en windmolens gingen de leerlingen zelf aan de slag met het bouwen van deze duurzame energieopwekkers. De docenten kregen vervolgens uitleg over de filosofie achter de methode en het gebruik ervan.

Het ontstaan

De aarde is kwetsbaar en haar natuurlijke bronnen raken uitgeput. Om een duurzamere wereld te creëren voor onszelf en onze toekomstige generaties is actie benodigd. Bart van der Sluijs, Algemeen Directeur en mede-eigenaar van ICS Groep: ‘’Opwarming van de aarde, CO2-uitstoot en voedselverspilling zijn top of mind bij de Nederlandse bevolking. We zijn er dagelijks mee bezig. Toch komen deze onderwerpen in het onderwijs nog weinig aan bod, terwijl de leerlingen de toekomst zijn. Dat moet veranderen, vinden wij bij ICS. Vanuit die gedachte is A Better Tomorrow Kids ontwikkeld.’’

Ondersteuning van leerkrachten

Naast duurzaamheid is ook de hoge werkdruk in het basisonderwijs een veelbesproken onderwerp. De leermethode is ingericht met die gedachte in het achterhoofd. Marieke Snoeks, directrice bij Stichting Best Onderwijs: ‘’Met deze leermethode slaan we twee vliegen in één klap: leerlingen worden zich bewust van verspillingen en het belang van een duurzame wereld én een bijkomend voordeel is dat leraren weinig tijd kwijt zijn met de lesvoorbereiding en uitvoering. De leerlingen kunnen voor een groot deel zelfstandig aan de slag met de opdrachten en dat geeft leraren de tijd om extra aandacht te besteden aan een kleinere groep leerlingen.’’

Toekomst

De wereld is continu in ontwikkeling en zo ook A Better Tomorrow Kids. Ideeën van leerkrachten en de trends en ontwikkelingen in de wereld vormen hiervoor belangrijke input. Het streven is dat leerlingen en leerkrachten het gedachtegoed adopteren en er een community ontstaat waarbij iedereen, op zijn eigen manier en naar eigen kunnen, een bijdrage levert aan een duurzame wereld. De komende jaren wordt de leermethode landelijk uitgerold en zullen diverse organisaties bij A Better Tomorrow Kids worden betrokken.

Meer weten?

Bekijk hier de website van A Better Tomorrow Kids.